zaterdag 31 maart 2012

Hartstikke blij maken die klanten

Een kleine maand geleden ontdekte ik Chocstar: een jonge Nederlandse webshop met chocolade, volledig gepersonaliseerd en uniek voor elke klant, fair trade en binnen enkele dagen geleverd. 'Life is too short to eat boring chocolate' is de veelzeggende slogan van het bedrijf. Nu heb ik Chocstar de afgelopen weken geliked, er meer dan eens over getwitterd en er in real life al met velen over gesproken. Wat ik me deze week afvroeg: waarom zo dol op Chocstar? Toegegeven, ik ben een groot chocoladeliefhebber. Maar dat kan het niet alleen zijn. Want je hoort mij online niet in extase over Milka, Droste of Verkade.

Vandaag bedacht ik me ineens dat Chocstar niet alleen mijn chocoladehart, maar juist ook mijn marketinghart veroverd heeft. Chocstar doet namelijk precies wat in mijn ogen marketing is of zou moeten zijn: klanten blij maken vanuit een overtuiging. Zo simpel? Ja, zo simpel.

Chief Executive Chocolate Maker

Annefrid Imenkamp, de zelfbenoemde Chief Executive Chocolate Maker proeft tijdens een reis door Amerika chocolade met een ongekende smaaksensatie. Terug in Nederland is iets vergelijkbaars niet te vinden. Annefrid neemt kort daarna een aantal drastische maatregelen om die smaaksensatie opnieuw te beleven. Ze stopt met haar baan, volgt een cursus chocolade maken bij de grootste chocolademaker ter wereld en koopt een chocolademachine. Ze ontwerpt een website en start een eigen bedrijf. En dat zonder grote budgetten of kapitaalkrachtige investeerders. Maar wel met een liefde voor chocolade die ze wil delen met de rest van Nederland.

Vertrekken dus vanuit een stevige overtuiging (of passie als je wilt). Maar het verhaal wordt nog mooier. De Chocstar website is namelijk een feestje. Voor chocoladejunkies, maar eigenlijk gewoon voor iedereen die van vrolijkheid houdt. Aantrekkelijke vormgeving, leuke teksten ('Do you wannabe a chocstar?') en heldere navigatie. En dan het bestelproces. Het kan mij eigenlijk niet lang genoeg duren, maar ik hoef maar drie stappen door. Ik kan kiezen uit verschillende smaken fair trade chocolade en meer dan 65 ingrediƫnten. Ook het betalen gaat snel en makkelijk. Maar dat mag je ook gewoon verwachten van een webshop. Belangrijker is, dat Chocstar het hele proces leuk heeft gemaakt voor haar klanten. Het voelt alsof ik in een ouderwets snoepwinkeltje sta en maar niet kan (wil) kiezen. En ik geholpen wordt door de uiterst vriendelijke eigenaresse van het winkeltje. Niet alleen het moment van consumeren is daarmee een waardevol moment, ook het moment van bestellen krijgt hierdoor waarde. Ik kies uiteindelijk voor melkchocolade met stroopwafelstukjes en discodip.

De chocolade is niet goedkoop (ik betaal 13,60 euro inclusief bezorgkosten voor een reep van ruim 200 gram), maar is wel uniek en de belofte van een smaaksensatie is me ook wat waard. Chocstar biedt verder cadeaubonnen en abonnementen, voor de echt zware gevallen.

240 grams pretpakket

Goed, terug naar mijn creatie. Drie dagen na de bestelling valt er letterlijk een pretpakket op de mat. De chocolade in een prachtige verpakking met een persoonlijke boodschap (ok, in dit geval van mezelf voor mezelf) en daarbij een attent kaartje met handgeschreven 'Dankjewel voor de bestelling. Enjoy!' van Annefrid. Aan de binnenkant een wereldkaart om te zien waar de ingrediƫnten vandaan komen. Het moment van ontvangst, het openen van de verpakking, het krijgt allemaal waarde. Ik voel me jarig (ben ik niet!) en bijzonder. En ik heb nog steeds geen hap chocolade genomen. Klanten blij maken, weet je nog?


Ok, so far klopt het allemaal. Maar het product zelf moet natuurlijk ook gewoon lekker zijn. En dat doet het. Smaaksensatie? Hell yeah. En ik voel ook nog zoiets als trots. Want, ja, dit bijzondere stukje chocolade heb ik natuurlijk wel zelf bedacht. Melkchocolade met stroopwafelstukjes en discodip. Kom daar maar eens op. Op dat moment bepaal ik dat ik mijn vriendinnen de komende maanden vaak ga verrassen met Chocstar. Ik ben een superfan in wording.

Het verhaal verteld

Mooi verhaal, prima distributie en lekkere chocolade dus. Maar het verhaal moet wel verteld worden. Anders geen klanten. Chocstar is aanwezig op Twitter, Facebook en Pinterest en vertelt daar haar verhaal. Zorgvuldig lezen die laatste zin. Vertelt daar haar verhaal. Met woord en beeld, Chocstar verkoopt mij dus geen producten. En bedelt ook niet om mijn online aandacht. Ik lees, zie, proef en voel de liefde van Chocstar, en Annefrid in het bijzonder, voor chocolade. Ik ervaar geen 'webcare', ik word meegenomen in het verhaal van Annefrid. And I like it. Ik gun het bedrijf en haar Chief Executive Chocolate Maker het succes. En dat maakt worth of mouth, naast PR, een krachtig instrument voor het bedrijf.




Deze optelsom van overtuiging + passie + klanten blij maken + gewoon leuk is op 29 maart ook gewaardeerd met de award voor Beste Startende Webwinkel 2012. Ik heb het juryrapport niet gezien, maar ik kan mij zomaar voorstellen dat het bottomline neerkomt op deze elementen. Dat is het dus. Vanuit een overtuiging klanten blij maken. Blij willen maken (jijzelf moet er natuurlijk ook lol in hebben). Met je producten, diensten, de verpakking, het moment van consumeren, het moment van aankopen, het lezen van jouw verhaal, you name it. Vergeet heel even het marketing Latijn. En probeer het eens een tijdje met deze woorden: Verkoop geen producten. Maar maak je klanten blij. Echt blij. Blij blij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen