woensdag 11 april 2012

Het zijn net mensen

Foto genomen door Keegan Jones, designer bij Facebook
Vanochtend verscheen deze foto ineens in mijn Twitter timeline (via @marcoderksen). En de foto bracht me op een idee. Simpel in uitvoering, spotgoedkoop (lees gratis) en geschikt voor alle organisaties waar mensen werken. Dus ook die van jou.

Maar eerst. Waarom is dit een bijzondere foto? Er staan natuurlijk mensen op. En foto’s met mensen doen het nog altijd het beste bij mensen die de foto’s bekijken. Dat zit in onze natuur. Maar daaraan dankt deze foto niet zijn bijzonderheid. De mensen op deze foto vormen het team van Instagram en zij zijn hier op bezoek bij Facebook. Het bedrijf dat hen zojuist heeft overgenomen voor het lieve sommetje van $ 1.000.000.000. Toch zijn de mensen op deze foto overduidelijk geen corporate maatpakken die hier eens even komen cashen. Dit zijn mensen met badges op kleding die jij en ik dragen en die het zo te zien best spannend vinden om bij big boy Facebook op bezoek te zijn. En dat geeft Instagram ineens een menselijk (daar is dat woord weer) gezicht. En dat is fijn. Want mensen, en dus ook jouw klanten, doen het liefst zaken met mensen.

Even kort voor wie niet bekend is met Instagram. Met de app maak je heel eenvoudig foto’s die je snel en simpel van mooie filters kunt voorzien om ze een bepaalde ‘sfeer’ mee te geven. Je plaatst ze dan op Instagram waar ze direct te zien zijn voor je Instagram volgers en je kunt de foto’s ook weer eenvoudig delen op Facebook, Twitter en Tumblr.

Goed, terug naar dat simpele, spotgoedkope idee. Ik heb dat hier uitgewerkt in een klein stappenplan:

  • Download gratis de Instagram app (voor iPhone en Adroid beschikbaar). 
  • Maak een bedrijfsaccount aan.
  • Maak iemand binnen je organisatie verantwoordelijk voor dat account; iemand met gevoel voor beeld/fotografie, die begrijpt dat je met beeld verhalen kunt vertellen en die er lol in heeft.
  • Laat die persoon iedere dag één of twee Instagrams maken van teams, collega’s, individuen en (werk)situaties bij jullie in de organisatie. Een werkoverleg, de vrijdagmiddagborrel, een kleine botsing op de parkeerplaats, de receptioniste die snel haar lippenstift even bijwerkt, you name it. 
  • Deel de Instagram foto’s via de Facebook bedrijfspagina en het Twitter account. Maar zorg ook dat de Instagrams beschikbaar zijn voor alle collega’s om te delen met hun eigen netwerken. Dat vinden mensen namelijk leuk. Vertellen over mensen op het werk. 
  • Dat is alles. Of wees creatief met aanvullende ideeën. 

Het geeft je klanten, zakelijke relaties, iedereen om je organisatie heen een menselijk inkijkje in de organisatie. En mensen doen nou eenmaal graag zaken met mensen.

Kijk ook op http://instagr.am/ voor meer informatie over Instagram.


2 opmerkingen: