dinsdag 10 april 2012

Waar kleine bedrijven groot in kunnen zijn


Kleine bedrijven, grote bedrijven. Het komt bij alle bedrijven uiteindelijk neer op klanten blij maken. En daar zelf niet slechter van worden. Bij grote bedrijven denken marketeers daar over na. Bij kleine bedrijven is dat meestal de ondernemer zelf. En die doet dat soms zo goed, dat grote bedrijven daar weer van kunnen leren. Vandaag was ik de klant en werd ik blij gemaakt. Die ervaring wil ik met je delen. Omdat het je misschien inspireert als ondernemer. Of als marketeer.

In Vught, waar ik woon, zit een klein zaakje met lingerie, onderkleding en badkleding. Ik heb die winkel bezocht op een willekeurige zaterdagmiddag, op een dinsdagochtend, op donderdag einde van de middag, in tijden van uitverkoop en in tijden van nieuwe collecties. En in deze winkel zijn ALTIJD klanten. Opmerkelijk? Ik denk het wel. Vught is namelijk een middelgrote plaats en lingerie is -gelukkig- niet iets dat we iedere week opnieuw moeten aanschaffen.

Eigenaresse Cora runt deze winkel zonder personeel. De zaak heeft mooie kwaliteitsmerken tegen stevige prijzen (marketeers zouden spreken van premium prijzen), twee fijne paskamers (lees prettig licht) en is makkelijk bereikbaar, gratis parkeren bijna voor de deur. Maar Cora en haar vergaande service zijn the reason why. Zonder twijfel.

Bij Cora koop ik vrijwel alles als het gaat om lingerie, onderkleding en bikini’s. Een maand geleden kocht ik de perfecte bikini bij haar. En dat is bijzonder. Vrouwen hebben vrijwel unaniem een hekel aan het passen (en daarmee kopen) van bikini’s met lijven die nog uit de winterstand moeten ontwaken. Dus als er dan een perfect exemplaar gevonden wordt, dan is dat reden voor blijdschap. Cora snapt dat en hoort ondertussen van mij dat ik maar liefst drie weken naar Ibiza ga deze zomer. 


vintage Vogue editorial januari 1963
Deze ochtend belt Cora mij ineens. De bikini die heb gekocht is ook verkrijgbaar in een aantal andere kleuren. Die kleuren heeft zij niet in de collectie, maar kan ze wel bestellen. Ik hoef niet opnieuw de paskamer in en ze heeft gelijk, één exemplaar is te weinig voor drie weken zon. Ik had zelf al bedacht dat ik nog een keer op expeditie moet de komende weken. Niet iets waar ik naar uitkijk.

Bottom line. Cora denkt met mij mee, snapt waar vrouwen blij van worden èn waar ze zich ellendig door gaan voelen. Ze besteedt hooguit een kwartiertje aan het bellen met de fabrikant om eerst te informeren en daarna om de bestelling door te geven. En ik, ik ben blij met maar liefst twee (!!) perfecte bikini’s. En ik ben nog meer fan van haar service. De komende weken vertel ik al mijn vriendinnen over deze perfecte bikini’s (‘En waar zit dat zaakje precies?’). En heel waarschijnlijk denk ik deze zomer op Ibiza een paar keer met plezier aan die lieve Cora. Trouwer dan dat krijg je ze niet.


Klanten blij maken dus. Maar toch ook er zelf niet slechter van worden? Inderdaad. Nou, ik kan je verklappen, die perfecte bikini’s zijn niet goedkoop. Verre van.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen