dinsdag 8 mei 2012

De marketeer als gastheer


Deze dagen lees ik van alles over de veranderende rol van marketeer. De meningen variëren van een evolutie naar techneut tot het ophouden van bestaan. De discussie blijft in mijn ogen vaak hangen op het niveau van de taken en verantwoordelijkheden van de marketeer. Daarachter gaan echter de persoonlijkheid, de houding en innerlijke drijfveer van de marketeer schuil. Een interessantere discussie naar mijn mening. 

Foto van Rachael Putt (Flickr)
Ik zag en zie de marketeer vooral als goed gastheer van de organisatie. Gasten (lees natuurlijk klanten en mogelijke klanten) welkom heten, weten wie ze zijn en waar ze blij van worden. Gasten wegwijs maken in de organisatie, zorgen dat ze zich thuis voelen. Informatie bieden, problemen oplossen en vermaken. Zorgen voor een aangenaam verblijf. En wie weet, als we ze koesteren, nemen ze de volgende keer wel vrienden mee, blijven ze langer of willen ze meer van wat we als organisatie te bieden hebben. 

Dat daaromheen allerlei ontwikkelingen spelen, big data, web 3.0, the cloud, co-creatie, de opkomst en neergang van (media)kanalen, you name it, dat is natuurlijk wel zo, maar dat verandert alleen het takenpakket van de marketeer. In de basis willen mensen, de gasten, zich nog steeds welkom en veilig voelen. Gekoesterd. En ervaren dat de organisatie helpt bij problemen. Dat was zo, is zo, en zal over tien, twintig jaar nog zo zijn. De marketeer die weet uit te stijgen boven zijn taken en verantwoordelijkheden, en zichzelf vooral als goed gastheer ziet, weet altijd de grootste voldoening te halen uit tevreden gasten. En zal daarom met veel plezier uitkijken naar alle nieuwe ontwikkelingen om daarmee zijn gasten uiteindelijk nog blijer te kunnen maken. 

Ik ben benieuwd. Hoe zie jij jezelf als marketeer? Even los van je functieprofiel. Laat het me weten, vind ik leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen